جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 11, 2024
حجت الاسلام مصطفی کوهی

حوزه/ حجت‌الاسلام کوهی گفت: این قابل قبول نیست که روستاهایی که در مجاورت معادن قرار گرفته‌اند در اوج محرومیت باشند، معادن موظف هستند به وظائف خود عمل کنند.

حجت‌الاسلام مصطفی کوهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، اظهار داشت: شهرستان تکاب معدن طلا و قطب تولید طلا در کشور است، اما به دلیل عدم توجه مسئولین کشوری و استانی، به یک شهرستان محروم تبدیل شده و علی‌رغم مطالبات مکرر در تریبون نماز جمعه متاسفانه مسئولین مربوطه اهتمامی به حل معضلات و محرومیت آن ندارند.

وی ادامه داد: حتی از صدا و سیما هم دعوت کردیم و مستندی در این خصوص با همراهی بنده ساخته شد، اما معدن زرشوران و دیگر معادن که باید رسالت‌شان محرومیت‌زدایی از چهره شهرستان باشد، اهتمامی به این امر ندارند که هیچ بلکه وجود این معادن مضرات زیست محیطی و آلایندگی نیز به اهالی شهرستان می‌زند.

امام جمعه تکاب تأکید کرد: راه‌های مواصلاتی شهرستان تکاب و روستاهای آن اصلا برازنده منطقه و کشور نیست و معدن طلای زرشوران که نزدیک به سی سال است فعالیت استخراج دارد و چندین سال در این معدن استحصال صورت می‌گیرد و سالانه هزاران میلیارد تومان درآمد دارد و چندین روستا در مجاورت این معدن قرار گرفته‌اند، اما متاسفانه به این روستاها توجه نشده و جاده‌های روستاها وضعیت نامطلوبی دارند و در بحث مدرسه‌سازی هم هیچ حمایتی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در بحث بهداشت و درمان نیز هیچ خدماتی از سوی معدن طلای زرشوران به منطقه نشده و شهرستان تکاب که هم از لحاظ تجهیزات پزشکی و درمانی ضعیف است و هم کوهستانی و روستاهای صعب العبور دارد، فقط دارای دو آمبولانس است که یکی از آن‌ها به دلیل تعمیر به تبریز منتقل شده و ظاهرا هزینه تعمیر موجود نیست.

امام جمعه تکاب اضافه کرد: معدن طلای زرشوران که متعلق به شرکت ایمیدرو است نه به مسئولیت‌های اجتماعی خود در شهرستان توجه کرده و نه به آن مسئولیتی که قانون مصوب در بودجه‌های سالانه توجه کرده است.

وی تصریح کرد: با پیگری مسئولان شهرستان و فرماندار و نماینده مجلس و دانشگاه علوم پزشکی شرکت ایمیدرو متعهد شده بود به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان در حوزه بهداشت و درمان تحت عنوان دو پروژه در تکاب سرمایه گذاری کند که تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

حجت‌الاسلام کوهی خاطرنشان کرد: مردم منطقه حق دارند گلایه‌مند و معترض باشند و ما از طریق این رسانه صدای مردم تکاب را به سمع نظرم مسئولین استانی، استاندار آذربایجان غربی، و مسئولین صنعت و معدن می‌رسانیم و امیدواریم این روش را در یکی دو ماه آینده جبران کنند.

وی ادامه داد: این قابل قبول نیست که روستاهایی که در مجاورت معادن قرار گرفته‌اند در اوج محرومیت باشند، معادن موظف هستند به وظائف خود عمل کنند و باید خسارت‌های ناشی از آلایندگی‌های معادن به روستاها جبران شود که متاسفانه این مسئله در حد صفر است.

امام جمعه تکاب خاطرنشان کرد: روستاهایی که در یکی دو کیلومتری معدن طلای زرشوران قرار گرفته‌اند، بارها از مسئولین معدن درخواست کمک کرده‌اند اما نه به مساجد و مدارس روستاهای کمکی شده و نه به درخواست مردم پاسخ داده شده است.

وی گفت: مدیرعامل سابق معدن زرشوران نزدیک به یک سال قبل به مردم روستای زرشوران وعده داد که مسجد را تخریب کنند و معدن، مسجد این روستا را درست خواهد کرد و از آن وعده یک‌سال گذشته و مردم این روستا که حدود ۲۰۰ خانوار هستند بدون مسجد باقی مانده‌اند و اهالی خود این روستا مقداری از زیرساخت مسجد را درست کردند اما نیمه تمام و غیر قابل استفاده است.

حجت‌الاسلام کوهی ابراز کرد: معدنی که این همه درآمد دارد حاضر نیست به مسجدی کمک کند، چگونه به مسئولیت‌های اجتماعی و قانونی خود قرار است عمل کند؟ براساس تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن، دولت موظف است ۱۵ درصد از درآمد معادن را به شهرستان و آن بخشی که معدن در آن قرار گیرد تخصیص دهد که اصلا این امر هم انجام نگرفته است.

انتهای خبر. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha